Monday, June 3, 2013

How to paint Clouds


                                                       Beach With Cumulus Clouds
                                                                 75 in x 100 cm
                                                                   oil on panel 


How to paint clouds? Ever since I graduated from Fine Art College Minerva (The Netherlands) in 1973, I tried to find an answer to that question.On the one hand clouds are fluffy and light, but on the other hand they often have a very defined shape, especially the Cumulus clouds.  Over the years I developed an approach that consists of a mix of painting in layers and how you handle the edges of your clouds. In my video 'Painting Clouds By Layering' I demonstrate how I do it. I posted a trailer on YouTube to give you an impression of the video.



I'd really like to hear your response. Please feel free to post any questions or comments you might have!

17 comments:

  1. I work in acrylics. Could |I get the same results using your method? Love your clouds.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Bob. Thanks for your kind words. Painting in acrylics is a whole different ballgame, because it dries so much faster than oils. I sometimes use acrylics as an underpainting and that works great. But though I'd like you to download my video, it is really based don working in oils...
      Janhendrik

      Delete
  2. This "Painting Clouds" video is the best instructional video that I have seen. The Dutch have had a long history of artists who have mastered skies. Jan's name can be added to that list. For a long time I've admired his work. The first time I saw his paintings, my breath was taken away with awe - so poetic, so sublime. Primal - earth, sky, water, wind. I remembering emailing him and asking if he had any instructional videos. At that time he didn't. So glad he now has generously shown how he does it. Hope there are more videos in the future. Rob from Elk Grove, California

    ReplyDelete
  3. Hi Rob, Thank you so much, really appreciate it! I hope to hear how this approach to painting is working out for you. Talk to you soon.
    Janhendrik

    ReplyDelete
  4. Hallo Janhendrik, ik heb je film met veel plezier gekeken en vond het erg leerzaam.
    Ik heb al meerdere keren je schilderijen in het echt gezien en vind ze indrukwekkend en prachtig van kleur!
    Ik ben zelf net begonnen met olieverf en vond het prettig om te zien waar je in mengt, hoe, met wat en wat voor kwasten je gebruikt. Ook vond ik het erg leuk dat je tussendoor vertelt over je twijfels en je uitprobeersels laat zien, zelfs als je ze daarna weer weghaalt!
    Ik heb nog wel een paar vragen, ten eerste over je paneel; is het van mdf of ander materiaal, en tot welke grootte kun je op mdf schilderen ivm kromtrekken van de plaat, welke dikte kun je het best nemen?
    Verkoop je je schilderijen nadat ze gevernist zijn, of laat je dat over aan de klant ivm de tijd die het nodig heeft vóór het gevernist kan worden?
    Ik ben een tijdje geleden begonnen met een schilderij waarbij ik papaverolie heb gebruikt maar heb gemerkt dat dit erg aanhangt (stof en haartjes), zou ik zonder problemen verder eroverheen kunnen schilderen met liquin?

    Alvast bedankt,
    vriendelijke groetjes Jennifer.

    ReplyDelete
  5. Hallo Jennifer, fijn om te horen dat je de film goed vindt!

    - Mijn panelen zijn inderdaad van MDF. Ik werk tegenwoordig op 0,6 mm, omdat ze anders te zwaar worden bij de grotere formaten.Je moet er dan wel een houten frame achter zetten tegen het kromtrekken. Aan het begin van de video zie hoe dat eruit ziet. Je kunt je paneel gronden met Gesso. Dunne lagen, tussenschuren met waterproof schuurpapier, zodat het mooi glad wordt. Als je ze kant en klaar wilt kopen heb ik een prima adres.
    - Ik zet mijn schilderijen voordat ze de deur uit gaan in een retoucheervernis. Dat kun je zodra het schilderij een beetje droog is aanbrengen. Met slotvernis moet je minstens een jaar wachten.
    - Je kunt niet met Liquin over papaverolie schilderen. Je sluit dan de papaverolie af en door het droogproces van de olie zou de laag met Liquin gaan barsten. Misschien dat het over een jaar wel kan, maar ik weet niet of de Liquin wel pakt op de vette papaverolie.

    Oké, bedankt voor je aardige woorden en als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag.

    Janhendrik

    ReplyDelete
  6. Bedankt voor je antwoorden Janhendrik!
    Ik vond het best lastig om erachter te komen welke mediums je nu het best kunt gebruiken (zoveel verschillende mogelijkheden en meningen) maar gelukkig hoeft het dus helemaal niet zo ingewikkeld en kun je liquin voor alle lagen gebruiken... heel fijn om te weten, kan ik daar met een gerust hart mee verder gaan!
    Ik zou graag weten waar die panelen kant en klaar te koop zijn (inclusief het frame aan de achterkant, neem ik aan?)

    Groetjes Jennifer

    ReplyDelete
  7. Hallo Jennifer,
    De panelen die ik gebruik zijn van de firma Mus uit Apeldoorn, http://www.muspaneel-art.com/home/. Als je op hun site op 'verkooppunten' klikt, vind je een overzicht van de winkels, waar hun panelen te koop zijn.

    Het frame aan de achterkant zit er niet standaard op, dat laat ik door mijn lijstenmaker doen. Is ook alleen maar nodig bij de grotere maten.

    Succes!
    Janhendrik

    ReplyDelete
  8. Hai Janhendrik, dat dacht ik al, muspanelen... ik had er al eerder van gehoord en ga het zeker proberen! Bedankt!
    Groeten Jennifer

    ReplyDelete
  9. Ik hoor graag over je ervaringen met de panelen!

    ReplyDelete
  10. Hallo hr. Dolsma,
    Een geweldige instructievideo, ik heb er erg van genoten en bijgeleerd. Zelf werk ik op masonite, maar niet van die grote panelen, daarvoor is masonite te dun. Respect voor Uw prachtige schilderijen. Zelf schilder ik meestal stillevens, maar ga nu ook zeker werken aan "luchten en wolken".
    gr. Peter Dijkhuis

    ReplyDelete
  11. Beste meneer Dijkhuis,
    PLezierig om te horen dat de video u bevalt. Ik heb in het verleden ook veel op masonite gewerkt. Prima spul, maar inderdaad voor kleiner werk.

    Ben benieuwd naar uw luchten en wolken!

    Groet,
    Janhendrik Dolsma

    ReplyDelete
  12. Hello,

    I would like to purchase your video tutorial. I love your work. However, I am confused by the price on PayPal. You have listed 12,00 euros which converts to $1600. I believe you probably mean 12.00 euros (with a period instead of a comma) which would be approximately $16.00. Could you please have somebody look into this? I would love to be able to download your tutorial as soon as possible. Thank you. Sincerely, Becky

    ReplyDelete
  13. Hi Becky,
    Thanks for your kind comment on my work. The mix-up on the price of my video is understandable. Where in America a period is customary, the Dutch use a comma. So in this case 12,00 euros is indeed $16.00.

    When you login on the tutorial video page of my site you'll notice the video now costs 12.00 euros. Thank you for drawing my attention to it!
    Sincerely,
    Janhendrik Dolsma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Janhendrik,
      Thank you for your very prompt reply. I am so excited to have come upon this website and your work. I am going to watch your video in a few minutes, with eager anticipation hoping, that with a great deal of practice, I soon will create luminous clouds inspired by your work.

      Sincerely,
      Becky

      PS. I'll keep you posted!

      Delete
  14. Janhendrik, I purchased the video yesterday and have a question regarding what you paint on. I have always used canvas, but notice you use what appears to be a hard surface. What is that? And does your thumb rub technique work on canvas? I am also an intermediate painter and would like to know if you have a list of colors used? You do say throughout what you're mixing, but I need to get a few paints that I don't have. It will be hard for me to listen again and focus only on what colors are used to write down. Overall, buying the video was worth every penny, you explain your techniques and thought processes really well.

    ReplyDelete
  15. Hi Monica, thanks for your kind words. I work on 6 mil. MDF panel, grounded with Gesso (a Talens brand). I used to work on canvas too, but the stippling technique is harder on canvas. The surface is unsteady, compared to panel.
    The thumb rub technique works on canvas as well. It's just that I prefer a smooth surface. I will send you a list of the colors I use through email

    ReplyDelete